Kerkdiensten
6 juli 9.30 uur ds. D.M. van der Wel, Zoelen
13 juli 9.30 uur drs. R. van Schouwen, Honselersdijk
Agenda
vrijdag 11 juli
- inleveren kopij voor Kerkklanken 1412 bij de scriba
zaterdag 12 juli
- 12.30-15.00 uur, High Tea wijk 4, Iepenlaan 9
zondag 13 juli
- 18.00 uur, 17+avond, Hoge Maasdijk 2
Collecten College van Kerkrentmeesters
6 juli Eigen kerkenwerk
13 juli Beheer en exploitatie
Jaarrekening college van kerkrentmeesters
Tijdens de vergadering van woensdag 18 juni is de jaarrekening 2024 van het college van kerkrentmeesters goedgekeurd door de kerkenraad. Deze jaarrekening is inmiddels ingediend bij het CCBB en gepubliceerd op onze website.
U heeft als gemeentelid ‘recht van inzage’. Mocht u niet in de gelegenheid zijn om de jaarrekening te bekijken op de website, dan bent u welkom om deze op maandagavond 7 juli van 19.30 uur tot 20.30 uur in te zien aan de Landpoortstraat 1.
Solidarieitskas
Komende week ontvangen al onze belijdende leden en meerderjarige doopleden een envelop met daarin een verzoek tot betaling voor de jaarlijkse bijdrage aan de Solidariteitskas. De landelijke Solidariteitskas van de Protestantse Kerk in Nederland helpt als een plaatselijke gemeente financieel niet meer rond kan komen. Maar ook landelijke activiteiten, zoals studenten-, binnenvaart-, doven- en koopvaardijpastoraat, worden uit deze kas betaald.
Als college van kerkrentmeesters vragen wij dit jaar opnieuw een bijdrage van 15 euro aan onze leden, waarvan wij voor ieder belijdend lid 5 euro verplicht moeten afdragen aan de landelijke Solidariteitskas. Het (eventuele) voordelige saldo tussen de ontvangsten en de verplichte afdracht komt ten goede aan onze eigen gemeente. Wij vragen u uw bijdrage over te maken op de manier zoals in de betaalinstructie staat vermeld. U kunt ook gebruik maken van de QR-code die u onderaan de brief vindt. Alvast bedankt voor uw bijdrage.
college van Kerkrentmeesters
Collecten Diaconie
Zondag 6 juli Hospice Altena
Veel mensen zijn bang om te sterven. De medewerkers van het hospice willen niets liever dan die angst wegnemen. Zij zijn er voor mensen in de laatste fase van hun leven. Iedereen die in het hospice verblijft, krijgt alle aandacht. Het zal goed en warm voelen, net als thuis. Veel mensen die zorgen voor een zieke partner of andere dierbare kunnen het na een tijdje niet meer aan om mantelzorg te verlenen en voelen zich daar schuldig over. Ook voor die mensen willen de medewerkers van het hospice er zijn. Hospice Altena hoopt in 2025 van start te kunnen gaan.
Zondag 13 juli Diaconiecollecte voor energiekosten Dock60
Met ingang van 1 januari worden de energiekosten van het kerkelijk bureau, waarin Dock60 is gevestigd, niet meer door de kerkrentmeesters betaald. De energiekosten zijn €100,00 per maand. Die kosten worden nu betaald uit de opbrengsten van de verkoop vanuit Dock60. Daarmee gaat er ruim €1.200,00 af van wat anders naar een goed doel zou zijn gegaan. De diaconie roept de gemeente op om ruimhartig te geven om deze kosten uit een collecte te kunnen betalen. Mogen wij op u rekenen? Bij voorbaat dank hiervoor.
Erediensten
Zondag 6 juli staat de kerkdienst in het teken van het afscheid van de oudste kinderen van de kindernevendienst. Alle kinderen en tieners blijven in de kerk. Dominee Van der Wel uit Zoelen zal deze dienst leiden. We zingen liederen die de kinderen hebben uitgekozen en in de verkondiging komen thema's en bijbelgedeelten terug die door hen zijn aangedragen. Voor deze dienst is er een liturgie op papier.
Op 13 juli gaat voor drs. R. van Schouwen uit Honselersdijk.
Koffiedrinken na de dienst
Na afloop van de dienst op 6 juli is er gelegenheid elkaar te ontmoeten onder het genot van koffie, thee of limonade. Van harte aanbevolen.
Tienernevendienst
Op 13 juli is er tienernevendienst. Mariëlle Burggraaf en Jeanette van Kooten zullen samen de tienernevendienst gaan leiden. Na 13 juli is het zomerstop voor de tienernevendienst tot de eerste zondag in september. De nevendienst voor de kinderen van de basisschool gaat in de zomer gewoon door!
We zijn op zoek naar meer leiding voor verschillende jeugdwerkgroepen. Vindt u/vind jij het leuk om ook iets te doen binnen het jeugdwerk neem dat contact op met Jeanette van Kooten, telefoon 06-11235963.
17+ bijeenkomst zondag 13 juli
Er is een BBQ party in de achtertuin van de Hoge Maasdijk 2 te Woudrichem als afsluiting van het seizoen. Met lekker eten, gezelligheid en spelletjes. Aanvang 18.00 uur, inloop vanaf 17.45 uur. Aanmelden is niet nodig. Van harte welkom.
Pastoraat
Er zijn in de afgelopen periode geen berichten binnen gekomen van ziekenhuisopnames. Dat betekent echter niet dat er geen zieken zijn. Niet iedereen wil op deze plaats genoemd worden en dat moeten wij respecteren. Iedereen kent in zijn of haar directe omgeving wel iemand die ziek is of het moeilijk heeft. Wilt u naar hen omzien en opdragen in uw voorbede?
Mocht u behoefte hebben aan een bezoek of gesprek, dan kunt u dit kenbaar maken via de wijkouderlingen of het mailadres pastoraal@hervormdegemeentewoudrichem.nl.
Kerkenraadsvergadering van 18 juni jongstleden
Belangrijkste agendapunt van de vergadering was het herzien van de profielschets van een te beroepen predikant. Onder leiding van onze consulent dominee Nico de Lange hebben we samen met de leden van de beroepingscommissie gekeken hoe de resultaten van de peiling, op de gemeenteavond van 14 mei jongstleden en via de gemeentebreed verzonden brief, konden worden verwerkt. We kwamen met elkaar tot de conclusie dat de doelstellingen 1, 3 en 4 uit ons beleidsplan voor de meesten de hoogste prioriteit hebben als het gaat om wat we aan een nieuwe predikant kunnen vragen. In alle drie doelstellingen komt de eredienst als speerpunt terug. De gemeente verlangt naar groei in geloofsverdieping. We menen dat dat het beste kan worden gerealiseerd in de eredienst. We zoeken daarin een predikant die ons kan vormen, prikkelen, uitdagen.
Op grond hiervan is de profielschets van een te beroepen predikant aangepast. Ook de profielschets van onze gemeente is geactualiseerd. Beide profielschetsen zijn te lezen op de website onder het tabblad ‘Documenten – Beroepingszaken’. De beroepingscommissie gaat hiermee weer aan de slag, zoals u in het stukje hieronder kunt lezen.
Na de pauze kwamen nog aan de orde de bijgestelde Plaatselijke Regeling, een verzoek vanuit de synode van de landelijke kerk tot consideratie met betrekking tot een wijziging in de kerkorde en de jaarrekening 2024 van het college van kerkrentmeesters. Alle voorstellen en stukken werden goedgekeurd.
De zomer staat voor de deur. We hopen als kerkenraad ook even rust te nemen, al gaan alle lopende zaken uiteraard gewoon door. Wilt u het beroepingswerk en het werk in de gemeente opdragen in uw gebeden?
Namen van te beroepen predikanten
Aangezien het beroepingswerk min of meer opnieuw van start gaat, wordt u als gemeente nogmaals in de gelegenheid gesteld namen in te dienen van predikanten waar u graag een beroep op uit zou willen brengen. U kunt namen van predikanten indienen bij de scriba, liefst per e-mail naar scriba@hervormdegemeentewoudrichem.nl. U heeft daarvoor de hele maand juli de gelegenheid.
Bericht van de beroepingscommissie
Met de herziene profielschetsen gaan wij als beroepingscommissie vol enthousiasme weer aan de slag. Er wordt een nieuwe lijst opgevraagd bij de mobiliteitspoule van de landelijke kerk en de kerkenraad vraagt u nogmaals namen in te dienen van predikanten die u geschikt acht. Nu we een duidelijk beeld hebben van waar we als gemeente behoefte aan hebben, zullen wij verder gaan met onze opdracht. Wij hopen dat u dit werk wilt ondersteunen met gebed en bidden om een gezegende tijd die zal leiden tot een nieuwe predikant.
Namens de commissie,
Bianca Vlot
Gemeentereis woensdag 17 september
Hierbij de beloofde aanvullende informatie over de gemeentereis die ‘traditioneel’ in de week voor het startweekend staat gepland. Datum, D.V. woensdag 17 september. Om 11.45 uur staat er een touringcar klaar bij De Citadel. We vertrekken om 12.00 uur. Dat is één uur eerder dan de afgelopen jaren gebruikelijk was. We hopen tegen 20.00 uur weer terug te zijn in Woudrichem. Afhankelijk van de rollator? Die kan gewoon mee. De reis gaat dit keer naar Warmond waar we aan boord gaan van een rondvaartboot voor een twee uur durende vaartocht over de Kagerplassen. Met uitzichten over het typische Hollandse polderlandschap en hopelijk ook genieten van wat de Kagerplassen tot een mooi watersportgebied maakt. Daarna de rit naar Ter Aar voor een heerlijk drie-gangen diner.
Wat de kosten betreft het volgende. In het vorige bericht is een bedrag genoemd van €75,00.
De diaconie heeft laten weten dat het bedrag naar beneden mag worden bijgesteld naar €55,00. U kunt dat per bank overmaken op het rekeningnummer van de diaconie, NL79RABO0372500846 met vermelding ‘gemeentereis’. Overmaken per bank heeft de voorkeur, maar u mag het ook voor vertrek in een gesloten envelop, mét uw naam en adres er op, aan één van de commissieleden geven.
De reservering met de busonderneming is op basis van minimaal 40 deelnemers. Het is voor ons als commissie wel fijn als we ruim van tevoren weten of alles door kan gaan. Daarom het verzoek om toch maar zo snel mogelijk op te geven. Dit kan weer bij Grietje van Vugt, telefoonnummer 0183-303254 of 06-28852283. Bij haar kunt u ook doorgeven of u opgehaald wilt worden. We wachten in spanning af.
de commissie
Crèche
6 juli Sandra Klerkx
13 juli Karin van Pelt
Kerkauto
6 juli Jopie Sterk, telefoon 06-14871872
13 juli Frans Jan van Tilborg, telefoon 0183-301193
Ten slotte
Ontvang een hartelijke groet van de kerkenraad